Ylävitoset
Mistä tiedät, että teit työpäivän aikana tarpeeksi?
Jos klikkasit tämän jutun auki, olet ilmeisesti niitä tunnollisia tyyppejä. Niitä, jotka eivät aina tiedä, pitäisikö vielä tehdä enemmän vai riittikö se mitä tein.
Tähän kysymykseen pitäisi esihenkilösikin osata vastata. Mikä on teillä kriteeri ja tavoite? On työpaikkoja, joissa on selvää, mitä päivän aikana tehdään. Jos tulee hälytys, keikalle lähdetään. Mutta sitten on paljon muunlaista työtä, esimerkiksi asiantuntijatyötä, joka on hahmottomampaa ja vaikeampaa arvioitavaa.
Saatko apua näistä kysymyksistä?
1. Vanha kunnon kahdeksan tunnin ohjesääntö on usein hyvä. Mitä teit kahdeksan tunnin työpäivän aikana? Saitko edistettyä perustehtävääsi? Pidithän lounastauon?
2. Miten johdat itseäsi? Huolehditko, että sinulla on keskeytyksetöntä työaikaa, jolloin puhelimet tai sähköpostit eivät tavoita joka hetki? Huolehditko, että pidät mikrotaukoja?
3. Miten olit osa työyhteisöä tänään? Onko tapasi olla asioita edistävää?
4. Milloin ehdit suunnitella työtäsi eteenpäin? Miltä näyttää työympäristösi mahdollisuudet ja haasteet puolen vuoden tai kolmen vuoden kuluttua? Mitä pitää tehdä tänään sen eteen? Onko sinulla tällaiseen ajatteluun mahdollisuutta?
5. Loppuuko työaikasi selvästi? Voitko olla rauhassa töiltä vapaa-aikasi? Onko vapaa-ajalla jotain mielekästä tekemistä?
Joskus työn tekeminen ei tunnu edistyvän. Sellaisessa kohdassa voi myös luottaa edellä kuvattuun prosessiin. Kun teen joka päivä perustehtävääni, tarpeeksi monessa pätkässä, jolloin minua ei keskeytetä ja kun pidän taukoja ja käyn kahvilla, ja sitten taas palaan työtehtävääni, tekeminen edistyy väistämättä.
Hyvä työntekijä ei ole kuitenkaan aina töissä, vaan hän osaa vaalia omaa arkeaa ja aikaansa.
-Anne
